1001 Miglia d'Italia 2021
16 tot en met 22 augustus

Rittenoverzicht - Foto's

Zaterdag 14/08/21
Na een fietsreisje van 8 dagen (van bijna 1.200 km - zie hier) kom ik in de loop van de namiddag aan in het "Expo Hotel Milan & Spa" in Parabiago. Hier heb ik afgesproken met m'n ouders, m'n broer, Christophe en Herman die met een busje (met de fietsen) naar hier zijn gereisd.

Het is een blij weerzien en na wat bijgepraat te hebben op terras laden we het busje uit en worden de fietsen in het bijzijn van de receptionist in een apart lokaal van het hotel geplaatst. Intussen komen hier steeds meer andere deelnemers aan die ook in dit hotel verblijven. Via de receptie van het hotel maken we een afspraak om 's avonds in het Chalet nel Parco (een mooi afgelegen restaurant in Cerro Maggiore op een kleine 5 km van het hotel) te gaan eten. En na dat lekker etentje met aangepaste wijn is het tijd voor wat rust.

Zondag 15/08/21
Tijdens het ontbijt ontmoeten we één van de andere Belgische deelnemers met z'n vrouw: Johan. Voor de rest zien zien we ook de andere deelnemers van verschillende nationaliteiten terug: Italianen, Polen, Finnen, Grieken, ...

Vandaag is het rustdag. Normaal worden de dag vóór de start van zulke evenementen op de startplaats allerhande praktische zaken en formaliteiten afgehandeld: technische controle van de fietsen, uitdelen van controlekaarten en roadbook, afhalen van bestelde kledij, ... en loopt iedereen kris kras door elkaar, maar rekening houdend met Covid is dat dagje helemaal geschrapt.

Klaar om aan deze 1001 Miglia - Green Reverse te starten
Alles zal nu morgen moeten gebeuren, enkele uren vóór de start op een gestructureerde manier: zo moesten we onder andere op voorhand online onze tijden invullen voor controle van de fietsen en gewenste starttijd. Per tijdsblok zijn namelijk maar +/- 12 deelnemers toegelaten nu.

We hebben dus een vrije dag en Christophe profiteert ervan om met de fiets even Milaan te gaan verkennen. De rest houdt zich bezig met wat voorbereidingen aan de fiets of zoekt z'n frisse kamer op.

Tegen 13u00 gaan we op zoek naar iets om te gaan eten, wat hier blijkbaar niet evident is... veel zaken zijn gesloten, en diegene die open zijn, die zijn allemaal volzet! Door wat rond te rijden botsen we gelukkig nog op een redelijk grote "Grill"-zaak waar nog plaats is en we onze maag kunnen vullen.

Na het eten ga ik met mijn moeder nog even naar het centrum van Milaan (stukje met de wagen, stukje met de metro) en hou me de rest van de avond bezig om mijn bagage te sorteren en alles klaar te maken voor morgen.

Maandag 16/08/21.
Na het ontbijt maken we ons klaar om naar de startplaats te gaan. Daar ontmoeten we enkele andere bekende Belgische deelnemers zoals Pierre-Yves, Franck, Bruno en Sven (die later als eerste zal finishen).

Eerst moeten we ons rond 11u00 aanmelden voor de controle van de fiets en het afhalen van onze documenten zoals het kaderplaatje, road-book, controlekaart, ... De fietscontrole stelt eigenlijk niks voor, maar er wordt wel veel belang gehecht aan het document waarin je zelf verklaart dat je Covid-vrij bent. Bij mijn inschrijving vorig jaar had ik ook reeds een reservatie gemaakt voor een broek en een truitje, en deze kan ik nu ook afhalen en cash betalen (€ 80,00).

Na de formaliteiten eten we nog een pasta-maaltijd en is het verder wachten op de start, en deze wordt in groepjes van ongeveer 12 deelnemers per keer gegeven. Het eerste groepje start om 16u00 en ik ben om 16u35 aan de beurt. Koen en Christophe starten een kleine 10 minuten voor mij.

Net voor ik me naar de startplaats begeef moet ik wel nog snel tonen dat mijn lichten werken en bewijzen dat ik een fluo-vestje meeheb. Daarna wordt de QR-code van mijn startnummer gescand en mag ik vertrekken. Van de 365 inschrijvingen zijn er uiteindelijk 305 deelnemers die starten.

Blijkt dat Johan ook in mijn groepje zit en samen met enkele andere deelnemers vormen we al snel een klein groepje dat richting eerste controle in Castellania fietst. De eerste 100 km van deze eerste etappe zijn vlak en onderweg halen we Koen en Christophe in. De laatste 7 km gaat het dan wat bergop en tegen 20u45 komen we na 113,5 km aan in Castellania, aan het Mausoleo di Castellania, de begraafplaats van Fausti Coppi en z'n broer Serse. Op deze controle is geen eten voorzien, enkel de drinkbussen kunnen hier bijgevuld worden.

De tweede etappe starten we met z'n 3: Johan, Christophe en ik... Koen moest een tijdje geleden namelijk lossen omdat het nét iets te snel ging. In de afdaling naar Villalvernia neemt Christophe een voorsprong, maar op het vlakke gedeelte daarna snel ik alsnog naar z'n wiel, met Johan in mijn wiel. Op een bepaald moment moet Johan lossen en schieten enkel Christophe en ik over.

Wat verder in de rit beslis ik om iets te gaan eten en Christophe rijdt alleen verder. De plaats waar ik stop gaat echter net sluiten dus moet ik op zoek naar iets anders. Wanneer ik vertrek komt Johan aansluiten en we rijden samen wat verder, tot ik in Bussalla (om 22u50 na 160 km) toch nog een zaak vind waar ik een pizza kan eten. Op zijn beurt rijdt Johan alleen verder, maar zal ik later nog tegenkomen.

Zicht op Levanto om 5u45 na 280 km
De pizza, het pintje en cola doen deugd en ik kan met een volle maag de nacht in fietsen. Want ook op de tweede controlepost in Casella Ligure (167,5 km) is geen eten voorzien. Van op voorhand had ik al beslist om sowieso de hele maandagnacht en dinsdag door te rijden zonder slapen. Vanaf rit 2 is het eigenlijk voor de komende 1.100 km ook altijd heuvel- tot bergachtig.

Dinsdag 17/08/21.
Na amper 5 minuutjes rust op checkpoint 2 start ik om 23u55 aan de derde etappe van Casella Ligure naar Deiva Marina. Deze nachtrit verloopt nog redelijk vlot, maar de vierde etappe van Deiva Marina naar Gorfigliano is dan weer een "moord"etappe!

Ik begin eraan om 4u25 en moet volgens het road-book ongeveer 2.800 Hm overwinnen op 109 km. De deelnemers weten dus wel wat hen te wachten staat, maar volgens mij gaat het hier bij niemand voor een meter vooruit! De ene steile helling na de andere duikt op en ze zijn nog redelijk lang ook! Velen denken op dat moment waarschijnlijk "moeder, waar ben ik aan begonnen?", wat een hel!

Na 54 km van die 4e etappe neem ik in een klein dorpje onderweg (Montedivalli) van 8u00 tot 8u20 een korte pauze voor een ontbijtje van enkele croissants en 1,5 liter cola. De rit gaat verder en om 11u45 ben ik op CP 4, Gorfigliano.

De volgende etappe van Gorfigliano naar Pontedera is 116 km lang en kan er ook nog wel bij vandaag. Ik start eraan om 12u35. Het is warm en de zon schijnt ongenadig, waardoor ik een eerste keer na 51 km en een tweede keer na 87 km een extra eet- en drankstop inlas.

Maar op CP 5 (Pontedera - 18u35) is het genoeg geweest... reeds 485 km en bijna 5.400 Hm in de benen, 't is tijd voor wat rust! Mijn ouders hebben een hotelkamer wat verder en mits extra bijbetalen mag ik mijn veldbed ook op de kamer plaatsen. Wat doet het deugd om een verfrissende douche te nemen en niet op de grond te moeten slapen in een sporthal op de controlepost!

Woensdag 18/08/21.
Ik kan dus enkele uurtjes slapen en wanneer Koen is aangekomen in Pontedera brengt mijn vader mij terug naar de controlepost, zodat ik aan etappe 6 kan beginnen (om 2u30) en kan Koen in mijn plaats op het veldbed in de hotelkamer wat gaan slapen...

Vandaag staan er 3 etappes gepland, goed voor 285 km en 4.142 Hm door een bloedheet Toscanië. Ook nu hou ik regelmatig een stop tussen de controles voor extra eten en drinken. Na passages op CP 6 (Castelnuovo Berardenga - 8u40) en CP 7 (San Quirico d'Orcia - 13u00) loopt de route nog door het pittoreske Pitigliano en is het 20u20 wanneer ik in Bolsena aankom.

Het pittoreske Pitigliano
Bolsena ligt na 770 km bijna halfweg het parcours, er zijn reeds 9.512 Hm overwonnen en hier zal ik een tweede keer goed slapen. Eerst ga ik met mijn ouders in de stad een pizza gaan eten en dan rijden we naar het appartement dat ze voor deze nacht gereserveerd hebben. Hier kan ik mij terug deftig wassen en in een gewoon bed slapen. Koen komt later die nacht ook aan in Bolsena, maar zal minder nachtrust hebben omdat hij meer rekening moet houden met de tijdslimiet die je krijgt om de ritten af te leggen.

Donderdag 19/08/21.
Na een goede nachtrust verlaat ik Bolsena opnieuw om 7u20. Ook vandaag staan terug 3 etappes op het programma: van Bolsena (7u20) via het Meer van Trasimeno naar Tavernelle S. Eseubio (138 km - 14u45). Daarna dwars door de Apennijnen verder naar Matassino Reggello (81 km - 19u10) en Scarperia (77 km - 00u10) met 3.800 Hm. En ook vandaag las ik terug enkele extra stops in tussen de controleposten door voor extra eten en drinken.

De 11e etappe (van Matassino Regello naar Scarperia) start met een mooie klim door het natuurpark van Vallombrosa naar Saltino en Vallombrosa zelf, waar een groot klooster gelegen is. Het is later die avond/nacht dat ik tijdens de afdaling van de Passo della Consuma (1.055 m) even een schrik opdoe... Ik hoor namelijk geritsel aan mijn rechterkant (de kant van de berg) en zet het lampje op m'n helm aan om te kijken welk beest daar loopt (ik dacht aan een hertje). Tot mijn verbazing (en schrik) zie ik echter een grote katachtige... "een poema" denk ik direct. Maar na wat opzoekingswerk blijkt dat de poema niet in het wild leeft in Europa, dus zal het waarschijnlijk wel een lynckx geweest zijn. Ik schakel alleszins een tandje bij en maak me snel uit de voeten vooraleer dat beest denkt dat ik een hapklare brok ben. Dat was toch even schrikken...

Ik ben alleszins blij wanneer ik me op het einde van de afdaling in Scopeti terug in de bewoonde wereld bevind! De rest van de rit naar Scarperia verloopt verder zonder incidenten en vanavond ga ik terug op hotel slapen en ook ontbijt nemen morgenvroeg, wat toch echt wel een luxe is bij zulke evenementen. Net vóór ik CP 11 in Scarperia bereik fiets ik naast het Mugello Circuit, het vaste testcircuit van Ferrari en op 13/09/20 voor het eerst gebruikt voor een F1 race.

Terwijl mijn ouders en ik ons afvragen wanneer Koen hier zal aankomen, krijgen we bericht van hem dat hij hoogstwaarschijnlijk zal opgeven... te veel rugpijn (Herman had inmiddels ook al de handdoek in de ring gegooid en ging met de fiets op eigen houtje terug naar Parabiago fietsen). Koen gaat wel nog naar Scarperia rijden, maar zal er dan mee stoppen.

Vrijdag 20/08/21.
Na terug een goede nachtrust start ik om 08u05 uit Scarperia, klaar om de laatste klim van deze 1001 Miglia aan te vatten, de Passo del Giogo (882 m), 10,5 km lang aan gemiddeld 5,7%... Wat daarna volgt zijn nog ongeveer 400 "platte" kms en in mijn hoofd ben ik al bezig om de laatste 6 etappes (544 km en bijna 1.500 Hm) ook in één keer af te leggen, zonder slapen.

Aan het circuit van Imola, op de plaats waar Ayrton Senna verongelukte op 01/05/1994
Het enige "hoogtepunt" (uitgezonderd de Passo del Giogo natuurlijk) van vandaag is eigenlijk de passage aan het Circuit van Imola en de plaats waar de Braziliaanse F1-coureur Ayrton Senna verongelukte op 01/05/1994 tijdens de GP van San Marino. Bijna alle deelnemers houden hier even halt om de 3-voudige wereldkampioen te herdenken.

Verder verlopen de volgende etappes van Scarperia (08u05) naar Lugo (12u10), Lugo (12u45) naar Massa Finalese (16u40), Massa Finalese (17u25) naar Pieve di Coriano (20u45), Pieve di Coriano (21u45) naar Colorno (01u10) probleemloos, hoewel de wegen er in sommige streken dikwijls zeer slecht bij liggen.

Door het nachtelijke uur van mijn passage door Colorno is de geheime controle (gewoon een zaak waar we een stempel zouden krijgen) reeds gesloten. Een selfie nemen met je fiets ter hoogte van die zaak is in dat geval voldoende bewijs dat je daar effectief ook was.

Zaterdag 21/08/21.
Na een pauze in Colorno (01u10 - 01u45) zet ik m'n nachtelijke rit verder naar Fombio. Tijdens deze korte verbindingsrit van 78 km krijg ik wel even een klopje van de hamer. Ik kan nog met moeite m'n ogen openhouden en beslis om na 38 km, net voorbij Busseto, een power-nap in te lassen aan een tankstation waar wat stoelen en een tafeltje staan. Gedurende een klein uurtje (3u25-4u25) probeer ik wat te slapen en fiets daarna "klaarwakker" verder naar CP 16, Fombio (06u10).

Van Fombio (06u40) gaat het via de Ponte Coperto in Pavia terug naar de Pontonbrug van Bereguardo over de Ticino (waar we tijdens de eerste etappe al over reden) voor de laatste 122 km naar de aankomst in Parabiago, waar Christophe me staat op te wachten.

Mijn aankomststempel in Parabiago krijg ik om 11u44 waardoor mijn eindtijd 115u09 bedraagt, en da's bijna 30 uur na de aankomst van de eerste deelnemer, de Belg Sven Cappuyns die de 1.600 km aflegde in 86u40! Ook Christophe was met z'n 94u32 al geruime tijd aangekomen en werd 6e in de eindstand. In het eindklassement zijn 230 deelnemers terug te vinden, wat dus wil zeggen dat 75 onderweg om één of andere reden hebben (moeten) opgeven of buiten tijd zijn aangekomen.

Mijn ouders en broer zijn de nacht van vrijdag op zaterdag nog blijven slapen in Pieve di Coriano en zijn pas rond 12u30 terug in Parabiago. De fietsen gaan dan in het busje en we rijden naar "Hotel Mediterraneo" in Villa Cortese. Daar neem ik een deugddoende douche en ga daarna mijn vuile kledij gaan wassen in een wassalon.

Geslaagd! M'n derde succesvolle deelname aan de 1001 Miglia zit erop
De rest van de namiddag sorteer ik nog het één en het ander van gerief: wat mag mee met het busje en wat neem ik zelf terug mee op terugreis...? Intussen is ook Herman later die namiddag in het hotel aangekomen en gaan we 's avonds nog eens lekker gaan eten in de "Grill in Store". Daarna is het hoog tijd om wat slaap in te halen!

Zondag 22/08/21.
Na het ontbijt om 9u00 maakt mijn gezelschap van de voorbije dagen zich klaar om terug naar België te vertrekken, ik daarentegen blijf nog een nachtje hier want ik vertrek pas morgen met de fiets terug naar huis. De rest van de dag blijf ik gewoon rusten op m'n koele kamer en laat 's avonds pizza naar het hotel brengen.

Het vervolg van mijn reis naar huis kan je hier lezen.



Ritgegevens

V    /    AKm rit
Totaal Km
Hm rit
Totaal Hm
Rijtijd Rit
Totaal Rijtijd
AVS Rit
Totaal AVS
Rust onderweg
Rust op controle
Totaal onderweg
16/08/2021: Parabiago - Castellania16u35 / 20u45113,5113,542642604u0404u0428,028,0
00u06
00u20
04u30
                    Castellania - Casella Ligure21u05 / 23u5054,0167,534376901u5505u5928,128,1
00u50
00u05
07u20
17/08/2021: Casella Ligure - Deiva Marina23u55 / 04u0091,4258,91.0061.77503u5009u4923,926,7
00u15
00u25
11u50
                    Deiva Marina - Gorfigliano04u25 / 11u45109,2368,12.5164.29106u4216u3116,324,1
00u38
00u50
20u00
                    Gorfigliano - Pontedera12u35 / 18u35116,6484,71.0885.37905u0521u3622,923,8
00u55
07u55
33u55
18/08/2021: Pontedera - Castelnuovo Berardenga02u30 / 08u40112,3597,01.7007.07905u3727u1320,023,2
00u33
01u05
41u10
                    Castelnuovo Berardenga - San Quirico d'Orcia09u45 / 13u0060,2657,29738.05203u1030u2319,022,6
00u05
00u55
45u20
                    San Quirico d'Orcia - Bolsena13u55 / 20u20112,0769,21.4699.52105u1335u3621,522,5
01u12
11u00
62u45
19/08/2021: Bolsena - Tavernelle S. Eseubio07u20 / 14u45138,2907,41.75511.27606u2442u0021,622,4
01u01
00u40
70u50
                    Tavernelle S. Eseubio - Matassino Reggello15u25 / 19u1081,1988,574212.01803u2645u2623,622,5
00u19
00u50
75u25
                    Matassino Reggello - Scarperia20u00 / 00u1076,91.065,41.30413.32204u0349u2919,022,2
00u07
06u55
86u30
20/08/2021: Scarperia - Lugo08u05 / 12u1091,71.157,186414.18603u5753u2623,322,3
00u08
00u35
91u10
                    Lugo - Massa Finalese12u45 / 16u4094,81.251,911614.30203u3356u5926,722,6
00u22
00u45
95u50
                    Massa Finalese - Pieve di Coriano17u25 / 20u4569,81.321,77714.37902u4659u4525,222,8
00u34
01u00
100u10
                    Pieve di Coriano - Colorno21u45 / 01u1087,01.408,76414.44303u2564u1025,423,0
00u00
00u35
105u10
21/08/2021: Colorno - Fombio01u45 / 06u1078,41.487,112014.56303u1267u2224,523,1
01u13
00u30
110u05
                    Fombio - Parabiago06u40 / 11u44121,71.608,822114.78404u4872u1025,323,2
00u16
Finish
115u09
                    Totaal km1.608,8 km
                    Totaal hm14.784 hm
                    Totaal AVS23,2 km/u
                    Totaal rijtijd72u10
                    Totaal rust onderweg8u34
                    (plaspauzes, foto's, terrasjes, rode lichten, ...)
                    Totaal rust op controles (inclusief slapen)34u25
                    Totaaltijd 1001 Miglia115u09
                    Nationaliteiten (inschrijvingen):Italië143
Duitsland63
Spanje18
Griekenland15
Frankrijk14
België12
Engeland11
Zwitserland10
Roemenië9
Brazilië7
Denemarken7
Nederland6
Oostenrijk6
Verenigde Staten6
Canada5
Kroatië5
Polen5
Oekraïne4
Estland3
Noorwegen3
Zweden3
Finland2
Ierland2
Luxemburg2
Tsjechië2
Bosnië-Herzegovina1
San Marino1