Parijs - Brest - Parijs 2023
20 tot en met 24 augustus

Foto's

Vijfde opeenvolgende deelname aan Parijs - Brest - Parijs dit jaar... en deze keer ben ik al warmgedraaid wanneer ik aan de start verschijn. Deelname aan PBP maakt nu namelijk deel uit van mijn jaarlijkse fietsvakantie. Eerst reed ik naar Zagreb, waarna een Ronde van Italië langs de kust volgde en als toetje reed ik op het einde van mijn reis nog PBP...

Voor een verslag van m'n fietsvakantie kan je hier terecht.

Zaterdag 19/08: rustdag Plaisir

Gisteren kwam ik dus aan in Plaisir na een fietsvakantie waarbij ik reeds 46 dagen onderweg ben (waarvan één rustdag) en al 6.420 km in de benen heb. Vandaag, de dag vóór de start van m'n 5e PBP las ik dus een extra rustdag in, m'n 2e echte rustdag van de reis waarbij ik niet fiets. Het is ook de moment om eens uit te slapen, en dat is dan tot 8:30 want om 9:00 gaan we samen ontbijten. We, dat zijn mijn ouders en broer die gisterennamiddag ook aangekomen zijn in Plaisir. Na het ontbijt keren we terug naar onze kamers om er effectief te rusten, met andere woorden niks doen.

Deze rust wordt enkel onderbroken om 's middags in het Italiaanse Restaurante del Arte net naast het hotel te gaan eten.

Familiekiekje aan het Kasteel van Rambouillet

Tegen 16:15 vertrekken we dan met de wagen uit het hotel naar een Intermarché om er wat water en cola te kopen. Daarna gaat de rit verder naar Rambouillet waar we om 18:00 een afspraak hebben met de andere Belgische Randonneurs voor een groepsfoto aan de vijver van de Bergerie Nationale, de plaats waar alle deelnemers ook hun kaderplaatje en andere documenten kunnen ophalen. Nadat ik gisteren eerst Yves, dan m'n ouders en broer terugzag, is het nu voor het eerst in bijna 8 weken dat ik nog een heleboel bekend volk bijeen zie. De ontmoetingen zijn hartelijk en iedereen is blij om hier aanwezig te zijn.

Na het fotomoment en nog wat babbelen hier en daar ga ik met ouders en broer in Rambouillet nog op restaurant waarna we nog een wandeling maken langs het kasteel en terug naar het hotel in Plaisir rijden.

Zondag 20/08: PBP Rambouillet - Carhaix (516,1 km)

Vandaag is het D-Day voor de meeste deelnemers... Een groep met speciale fietsen (driewielers, tandems, roeifietsen, …) vertrekt om 16:00, gevolgd door de deelnemers die in de categorie van 80 uur starten, en later in de vooravond en avond start het gros van de deelnemers in de categorie van 90 uur tussen 18:00 en 21:00. Mijn broer Koen zal om 20:30 starten en ikzelf om 21:00.

We hebben dus nog wat tijd en gaan tegen 8:30 aan het ontbijt. Koen en ik moeten onze kamer tegen ten laatste 11:00 verlaten, dus gebruiken we onze tijd om ons gerief voor de komende dagen te sorteren en alles naar de aanpalende kamer van onze ouders te brengen (zij blijven hier deze nacht wel nog slapen). De voormiddag wordt nadien nog ingevuld door een winkelbezoek aan de Auchan om wat voorraad in te slaan voor de nachtrit die er aankomt, en de (volg)wagen wordt nog eens volgetankt.

Daarna volgt nog een middagmaal in hetzelfde Italiaanse restaurant van gisteren (Del Arte) en maken we ons in de loop van de namiddag klaar. Verder proberen we nog wat te rusten en om 18:00 vertrekken we richting Rambouillet. Onderweg gaan we om 18:30 nog iets eten in een andere Del Arte in Coignières, gewoon omdat we weten dat het er goed is.

Aangekomen in Rambouillet hebben we nog even tijd om de fietsen uit te laden, kaderplaatjes aan te brengen en ons naar de startplaats te begeven. Daar worden we opgewacht door de vrijwilligers die de deelnemers in goede banen leiden. Koen start in groep S en ik moet achter de man gaan staan die een groot bord met de letter U vastheeft. Op die manier worden de deelnemers naar de fietscontrole geleid waar men de werking van je fietsverlichting nakijkt en moet je je fluovestje tonen. Daarna is het in de rij staan wachten en aanschuiven tot het uur van vertrek van je groep. Per groep zitten ongeveer 250 deelnemers.

Koen z'n groep vertrekt om 20:30 en een half uurtje later vertrekt groep U als laatste van de dag. Mijn exacte starttijd is 21:02, da's de de tijd dat ik met mijn kaderplaatje door de scanner rijd. Laat het nieuwe fietsavontuur maar beginnen!

Al meteen vormt zich een lange sliert fietsers door de bossen van Rambouillet, en het wordt pas mooi om te zien wanneer het niet veel later donker wordt en iedereen z'n verlichting moet aanzetten. Zelf ben ik niet de man die met Jan en Alleman een praatje begint te slaan, dus fiets ik op mijn eigen tempo gewoon goed door naar de eerste bevoorrading in Mortagne au Perche na 120 km.

Maandag 21/08: PBP Rambouillet - Carhaix (516,1 km)

Het is 1:30 wanneer ik in Mortagne aankom, waar enkel een eerste bevoorrading voorzien is. Via een WhatsApp berichtje weet ik dat mijn broer hier ook net aangekomen is. Ik drink een cola, eet een worstenbroodje en om 2:00 vertrekken Koen en ik naar de controle in Villaines la Juhel, 83 km verder. Het is intussen wat frisser geworden en ik heb mijn mouwstukken aangedaan.

Mijn tempo ligt wat hoger dan dat van m'n broer, en in samenspraak met hem zet ik wat later de rit alleen verder. Het gaat stevig vooruit en om 5:05 ben ik in Villaines-la-Juhel. Daar drink ik terug een cola, een thee en eet er twee stukjes flan-taart. Op het moment dat ik er rond 6:00 wil vertrekken krijg ik bericht van Koen dat hij ook in Villaines is aangekomen. Ik besluit om hem te gaan opzoeken in het restaurant maar vind hem niet… later blijkt dat hij in het andere restaurant zat aan de andere kant van de straat.

Maar goed, ik heb nu ook mijn windstopper aangetrokken omdat het nog kouder geworden is en fiets dus alleen verder naar de volgende controle in Fougères. Bij het ochtendgloren kijk ik regelmatig achterom om een mooie zonsopgang te zien, en wanneer de zon daar is… dan mogen de windstopper en mouwstukken uitgetrokken worden want het wordt snel warmer.

Om 9:35 ben ik in Fougères en na de passage door de controle en bijvullen van mijn drinkbussen ga ik even kijken om iets te gaan eten in het restaurant. Maar wanneer ik de lange wachtrij zie besluit ik al snel om verder te fietsen. De volgende controle in Tinténiac is niet zó ver (61 km), die zal ik wel halen zonder deze bevoorrading.

Een half uurtje na mijn aankomst in Fougères ben ik er al weg en om 12:30 ben ik in Tinténiac. Ik ben hier wel geraakt, maar het is niet op de manier dat ik verwachtte... ik heb namelijk ook last van de hitte (de temperatuur loopt inmiddels op tot dik 35 graden)! Komt daarbij dat ik vorige nacht waarschijnlijk ook wat te wild met mijn krachten ben omgesprongen, en dat bekoop ik nu in die hitte. En de tegenwind helpt zeker niet om de rit wat vlotter te laten verlopen.

Omdat je soms in een lange rij staat te wachten in het restaurant van de controle, maak ik er ook een gewoonte van om even vóór of ná de controlepost wat drank te gaan halen in een winkel, wat ik hier ook gedaan heb in de Lidl enkele honderden meters vóór de controle.

Halfweg PBP, in Brest

Ook in Tinténiac blijf ik niet lang, amper een goed half uur, en ben dus om 13:05 terug de baan op. Wat verder, na 360 km, stop ik dan wel aan een Carrefour voor een flesje cola en een broodje tonijn. Dik 24 km verder stop ik opnieuw, aan een Lidl, om een liter fris fruitsap te kopen. Met dit warme weer is drinken de boodschap. Om 14:25 krijg ik dan een berichtje van Koen... hij is net aangekomen in Tinténiac, maar het is op en hij gaat opgeven. Hij geraakt nog met moeite vooruit en zo heeft het geen zin meer! Hij boekt een kamer in een hotel wat verder en zal morgen een stukje verder fietsen naar Loudéac, waar we een Chambre d'Hôtes hebben gereserveerd op een kleine 20 km van de stad voor een tweede overnachting.

Om 17:25 ben ik dan zelf in Loudéac waar ik terug vertrek om 18:00, maar eerst nog bij een bakker 2 koeken en 2 cola's ga halen. Dat zou voldoende moeten zijn om de volgende controle in Carhaix (80 km) te halen. En indien dit niet voldoende blijkt te zijn, dan kan je als deelnemer onderweg ook genoeg bevoorrading vinden in winkeltjes, maar vooral ook aan talloze standjes van de plaatselijke bevolking die de deelnemers aan dit evenement enorm steunen en toejuichen! Vooraleer Carhaix te bereiken is er trouwens ook nog een bevoorrading van de organisatie in Saint Nicolas du Pélem.

Nadat ik het in de loop van deze warme dag lastig had om een goed fietstempo te vinden door de hitte, komt het betere gevoel terug rond 18:30 wanneer het wat frisser begint te worden. Om 21:30 ben ik dan in Carhaix waar m'n ouders me opwachten. Het is genoeg geweest voor vandaag (en een stukje gisteren)... 516 km op de teller met 4.711 Hm. Wanneer ik toekom loop ik Ludovic tegen het lijf. Hij vertrok zondag om 16:17, is reeds in Brest gepasseerd en is nu dus op z'n terugweg. Hier in Carhaix zal hij voor het eerst na ongeveer 700 km wat slapen.

In het restaurant van de controle eet ik nog wat kip met rijst, drink een pintje en ga daarna mee met de wagen naar de B&B die we 10 km verder voor deze eerste overnachting voorzien hebben. M'n fiets laat ik op slot achter op de fietsenparking. Het is 23:00 wanneer ik ga slapen.

Dinsdag 22/08: PBP: Carhaix - Brest - Le Cambout (290,6 km)

M'n wekker gaat af om 5:00 en mijn vader brengt mij terug naar Carhaix. Bedoeling is om daar een ontbijt te nemen, maar ik heb eigenlijk niet zo'n honger en vertrek om 6:55. Het is terug warm, zonnig weer en via Huelgoat en Roc'h Bichourel (Parc Naturel Regional d'Armorique) gaat het naar het mooie Sizun waar ik aankom om 9:10. Daar ga ik bij de plaatselijke bakker m'n ontbijt halen: een broodje tonijn, 3 chocoladebroodjes en 3 cola's.

Om 9:30 fiets ik verder naar Brest waarbij het parcours anders is dan de voorgaande edities: nu rijden de deelnemers naar Brest op de weg die vorige keren als terugweg diende.

Het is 11:00 wanneer ik in Brest ben, ga er enkel naar de controle en vertrek terug om 11:10. Nu verlaat ik Brest op de weg die voorheen gebruikt werd om naar Brest te rijden. Om 13:30 stop ik aan een winkel voor bevoorrading (km 134). Franck, die pas maandagmorgen om 5:03 vertrok, is hier ook gestopt om wat te eten en gaat net verder rijden. Ik koop hier een stokbrood, rauwe ham en want Fanta's… de cola is namelijk uitverkocht.

Daarna wordt de terugrit naar Carhaix verder gezet en daar ben ik dan om 16:30. Ook hier hou ik maar een korte controlepauze en fiets om 16:45 verder. Wat later, terwijl ik een korte plaspauze hou, fietst Stijn me voorbij (vertrokken op maandag om 5:32). Ik fiets een stukje mee met hem maar laat hem rond 18:00 alleen verder rijden omdat ik stop aan een bar om fris drinken te kopen.

De volgende controle in Loudéac bereik ik om 20:45. Daar staan mijn ouders en broer me op te wachten en ook hier hoef ik geen bevoorrading. We hebben namelijk een Chambre d'Hôtes voor vanavond op weg naar Tinténiac, en daar heeft m'n moeder voor pizza gezorgd. Ik drink hier wel 2 pintjes en om 21:20 ben ik weer weg.

Nu moet ik eerst gedurende ongeveer 17 km het parcours volgen, en in Plumieux moet ik dan afslaan om nog een goede 5 km naar m'n overnachtingsplaats in Le Cambout te fietsen. Na 291 km fietsen met 3.236 Hm ben ik daar dan om 22:20. Terwijl ik een douche neem wordt de pizza opgewarmd, daar drink ik een pintje bij en om middernacht ga ik slapen.

Woensdag 23/08: PBP: Le Cambout - Rambouillet (429,6 km)

Vandaag staat terug een lange rit op het programma, en m'n wekker gaat bijgevolg al af om 5:00. Hier kan ik wel een normaal ontbijt nemen, en vertrek om 6:10 terug naar Plumieux om vanaf daar het parcours naar de volgende controle in Tinténiac te volgen. Het is wat bewolkt en net niet warm genoeg om zonder mouwstukken te rijden, en ook de wind zit tegen. Mijn ouders zullen Koen tegen deze middag naar Villaines-la-Juhel brengen van waar hij de laatste 200 km van deze PBP alsnog zal rijden.

Om 9:25 ben ik in Tinténiac waar ik na een broodje ham en cola terug vertrek om 9:55. Hier kom ik ook enkele andere bekenden tegen: Pierre-Yves en Alain zijn hier, en wanneer ik net ga vertrekken komt ook Marc toe.

De volgende 61 km naar Fougères laat ik me nog eens gaan... ik voel me goed en fiets stevig door. Na hier en daar een plaspauze, een fotostop en een WhatsAppstop bereik ik de controle in Fougères om 12:20, waar ik terug enkele Belgen tegen het lijf loop. Hier wil ik me deze keer wel eens deftig bevoorraden en ga in het restaurant meloen, pasta carbonara en een flantaartje eten met daarbij een pintje en 2 cola's. Daarmee kan ik alweer een eindje verder.

Tegen 13:10 vertrek ik uit Fougères om m'n weg naar de volgende controle in Villaines-la-Juhel verder te zetten. Onderweg hou ik in Ambrières les Vallées na 183 km wel nog een korte pauze voor een verfrissend potje ijscrème en een halve liter frisse cola. De temperatuur loopt namelijk terug hoog op deze namiddag. Ook in Lassay les Châteaux (amper 12 km verder) stop ik terug om iets fris te drinken. De halve liters cola zijn ook hier volledig uitverkocht, dan maar een fles van 1,25 liter die ik ook probleemloos opdrink.

Zo geraak ik om 17:50 in Villaines waar ik een broodje ham, een flantaartje en 2 cola's bestel als bevoorrading. Daarna, tegen 18:20, fiets ik de 81 km naar Mortagne-au-Perche in één stuk door. Het is 21:50 wanneer ik daar aankom en herinner me van vorige edities dat ze hier goede pasta bolognaise hebben. Deze bestel ik dus terug, samen met een pintje en 2 cola's. Bedoeling is om niet meer te slapen maar om door te rijden naar de finish in Rambouillet, en da's nog 136 km dus moet ik goed eten om de nacht door te komen!

Om 22:30 vertrek ik uit Mortagne en ben 3u35 later in de voorlaatste controle Dreux.

Aankomst PBP om 4:28 - totaaltijd = 79u26'

Donderdag 24/08: PBP: Le Cambout - Rambouillet (429,6 km) + rest van de dag rusten

Om de laatste 42 km naar Rambouillet goed door te komen eet ik in Dreux nog een rijstpapje en drink 2 cola's. Op het moment dat ik wil vertrekken zie ik Daniël aan een andere tafel zitten. Daniël vertrok maandag om 5:19 en heeft nu al enkele uren pijn in z'n rug. De manier waarop hij stapt toont dat ook heel duidelijk. Ik ben van plan om met hem naar de finish te rijden maar hij dringt erop aan dat ik al mag vertrekken, hij wil het rustig aan doen en heeft pas met vrouw en dochter afgesproken rond 7:00 in Rambouillet.

Ik vertrek dan om 2:30 en kom na de laatste 42 rustige en niet al te lastige kilometers aan om 4:28 aan de finish. Na bijna 430 km en 3.620 Hm de voorbije dag en nacht zie ik mijn ouders en broer (die rond 1:00 was aangekomen) die me staan op te wachten.

Mijn 5e PBP zit erop en deze keer reed ik hem in vakantiemodus, dus met veel slaap onderweg, want in totaal 11 uur slapen tijdens een PBP is wel heel veel!

Uiteindelijk was ik voor de 1.236 km (met 11.567 Hm) 79 uur en 26 minuten onderweg. Van die tijd zat ik 51u16 effectief op de fiets en werd de rest (28u10) gespendeerd aan eten, slapen, rust- en plaspauzes. Bij aankomst krijg ik m'n laatste stempel in m'n controleboekje en m'n medaille plus nog een bon om iets te gaan eten in de tent. Veel honger heb ik niet, maar ga toch een stukje vlees met rijst gaan eten. We zitten even aan tafel met o.a. Franck en Yves (samen aangekomen om 3:49) en vertrekken even later naar ons hotel in Plaisir. Nadat Koen en ik een douche genomen hebben gaan we eerst een vroeg ontbijt nemen, waarna we enkele uren onder de wol kruipen om wat slaaptekort in te halen.

Rond de middag staan we alweer op om nog eens met de wagen naar Rambouillet te rijden en daar nog enkele landgenoten te ontmoeten (oa. Luc, Marc en Siegfried). Wanneer het begint te regenen keren we terug naar Plaisir, gaan onze ouders ophalen en gaan in de buurt een hamburger eten. Na het eten keren we terug naar de Campanile waar ik mijn bagage sorteer (ik fiets morgen en zaterdag namelijk nog verder naar huis) en nog wat probeer te rusten.

's Avonds sluiten we onze PBP af bij een Buffalo Grill in de buurt en gaan daarna terug slapen.

Vrijdag 25/08: Plaisir - Amiens (149,5 km)

Het vervolg van mijn reis is hier verder te lezen.

Mijn rijtijden:

- deel 1 (Rambouillet 21u02 - Carhaix 21u30): 24u28 voor 516 km (21,1 km/u) waarvan 20u20 gefietst (25,4 km/u)
- geslapen in B&B in Paule van 23u00 tot 05u00
- deel 2 (Carhaix 6u55 - Brest 11u00 - Le Cambout 22u10): 15u15 voor 291 km (19,1 km/u) waarvan 12u36 gefietst (23,1 km/u)
- geslapen in Châmbre d'Hôtes in Le Cambout van 00u00 tot 05u00
- deel 3 (Le Cambout 06u10 - Rambouillet 4h28): 22u18 voor 430 km (19,3 km/u) waarvan 18u20 gefietst (23,5 km/u)
- totaaltijd Parijs - Brest - Parijs: 79u26 voor 1.236 km (16,6 km/u) waarvan 51u16 gefietst (24,1 km/u)
- snelste deelnemer aangekomen na 41u47 (Nicolas Dehaan - USA) = 29,6 km/u all-in...