Diagonalen van België 2009

De "Diagonalen van België"... ik had er nog nooit van gehoord tot ik vorig jaar de verslagen las van enkele leden op Wielertoerist.be (deze website bestaat intussen niet meer). Het zijn ritten die zes Belgische steden aandoen, verspreid over de uithoeken van het hele land (Oostende - Baarle Hertog - Maaseik - Manderfeld - Virton en Chimay). Deze steden vormen de uitvalbasis voor 9 diagonalen.
OPGELET: de Diagonalen werden in 2013 uitgebreid, zie update wat verder hieronder!

Overzicht Diagonalen van België
Na me wat te hebben geïnformeerd (info - in het Frans - terug te vinden op www.velo-liberte.be) bestelde ik meteen de nodige documenten (controleboekjes) om voor deze ritten ook gebrevetteerd te worden.

Bedoeling is om in stad A te vertrekken en via steden B, C en eventueel D (waar een stempel in het controleboekje moet gezet worden) naar E te rijden (of omgekeerd). Dit dient te gebeuren binnen een bepaalde (vlot haalbare) termijn... Voor Virton - Maaseik heb je voor de 240 km bvb 16 uur tijd, voor Oostende - Manderfeld (320 km) heb je 24 uur tijd. Bij zulke "Randonneurs"-tochten wordt immers gerekend aan een gemiddelde van +/- 15 km per uur (alle rust- en stoptijden inbegrepen).

Tijdens zo'n rit dien je je controleboekje goed in te vullen, te beginnen met stad, datum en uur van vertrek. Je moet dan ook al een startstempel halen: bij een bakker, café, apotheker, postkantoor, tankstation, ... om het even waar als op de stempel de stad maar vermeld staat van waar je vertrekt. Tijdens zo'n Diagonaal heb je ook minimaal 2 controlesteden (afhankelijk van de af te leggen afstand). In die controlestad moet je ook een stempel laten zetten in het boekje en het tijdstip van doortocht vermelden. Ergens onderweg (niet in een controlestad) moet je ook nog eens een "kaart voor geheime controle" opsturen naar de afgevaardigde van de BBR. Dat is een gewone postkaart (die je krijgt bij je inschrijving) met vermelding van de Diagonaal die je aan het rijden bent en waarop de plaats, datum en uur van doortocht moet vermeld worden. De poststempel geldt als bewijs dat je toen in die bepaalde stad of dorp aanwezig was. In de aankomststad is het weer van hetzelfde: datum en aankomstuur vermelden. Na zo'n Diagonaal moet je controleboekje binnen de 2 weken opgestuurd worden naar de verantwoordelijke van de Belgische Diagonalen: Charles Degreus uit Peissant. Dit ter homologatie van de rit.

Van de 9 Diagonalen zijn er 6 die je als Koninklijke Driehoek kan afleggen. Dat zijn 2 maal 3 Diagonalen: Baarle Hertog - Manderfeld / Manderfeld - Chimay en Chimay - Baarle Hertog enerzijds. En Oostende - Virton / Virton - Maaseik en Maaseik - Oostende anderzijds. Hierbij kunnen de aankomststeden dus steeds gecombineerd worden als vertrekstad voor de volgende Diagonaal. Voor de 3 resterende Diagonalen (Oostende - Manderfeld / Virton - Baarle Hertog en Maaseik - Chimay) moet telkens nog een verbindingsrit gereden worden indien je deze wil combineren...

Ik maakte er tevens een punt van om alle verplaatsingen van thuis naar een vertrekstad en van een aankomststad terug naar huis ook steeds met de fiets te doen. Geen verplaatsingen met wagen of trein, maar gewoonweg alles fietsen...

UPDATE 2013: vanaf 2014 zullen er 14 Diagonalen moeten gereden worden om als volledig "Diagonalist" te worden beschouwd. Daarvoor werden onder andere 2 nieuwe steden "in gebruik genomen": Moeskroen en Turnhout. Hieronder een overzicht van de 14 Diagonalen en de tijdslimiet waarin deze dienen afgelegd te worden.

Bestaande Diagonalen:
1. Oostende - Virton: 320 km (24u00)
2. Oostende - Manderfeld: 320 km (24u00)
3. Oostende - Maaseik: 240 km (16u00)
4. Chimay - Manderfeld: 190 km (13u00)
5. Chimay - Maaseik: 190 km (13u00)
6. Chimay - Baarle Hertog: 190 km (13u00) - is veranderd naar Chimay - Turnhout
7. Virton - Maaseik: 240 km (16u00)
8. Virton - Baarle Hertog: 255 km (18u00) - is veranderd naar Virton - Turnhout
9. Manderfeld - Baarle Hertog: 195 km (13u00) - is veranderd naar Manderfeld - Turnhout

Nieuwe Diagonalen:
10. Oostende - Chimay: 195 km (13u00)
11. Moeskroen - Turnhout: 175 km (12u00)
12. Moeskroen - Maaseik: 220 km (15u00)
13. Moeskroen - Manderfeld: 285 km (20u00)
14. Moeskroen - Virton: 270 km (19u00)

Door deze 5 extra Diagonalen kunnen er nu ook 7 "Driehoeken" gereden worden ipv 2:

Bestaande "Driehoeken":
1. Oostende - Virton - Maaseik: 800 km (65u00)
2. Chimay - Baarle Hertog - Manderfeld: 570 km (45u00)
    is vervangen door
    Chimay - Turnhout - Manderfeld: 575 km (46u00)

Nieuwe "Driehoeken":
3. Oostende - Chimay - Maaseik: 625 km (52u00)
4. Oostende - Chimay - Manderfeld: 705 km (59u00)
5. Moeskroen - Manderfeld - Turnhout: 655 km (54u00)
6. Moeskroen - Virton - Turnhout: 700 km (59u00)
7. Moeskroen - Virton - Maaseik: 730 km (61u00)

BAARLE HERTOG - MANDERFELD (13/04/09 - BBR-diagonaal nr. 9)
Op zondag 12/04 zou ik naar Zoersel rijden, waar ik in de Jeugdherberg ging overnachten. In de voormiddag reed ik eerst nog (op uitnodiging van Guy) een rit met Wielerclub Serskamp van 116 km. Na het middagmaal had ik bij Guy afgesproken, hij wou me immers vergezellen tijdens m'n eerste diagonalen.

Omdat we tenslotte 4 dagen "op reis" zouden zijn had ik ook wat avondkledij en reservewielerkledij mee als bagage (15 kg). Met m'n hybride trekkersfiets (ook 15 kg) konden m'n reiszakken netjes op het stoeltje achteraan geplaatst worden, terwijl Guy met een (goed gevulde) rugzak zou rijden.

Via de Scheldedijk reden we naar Temse en verder naar Willebroek, Rumst en Lier om zo in Zoersel te geraken (111 km). Met een gehandicapt koppel waren we daar de enige gasten in de onlangs vernieuwde jeugdherberg. De JHB wordt daar echter gerund door vrijwilligers (uniek in Europa), waardoor we na het avondmaal ook nog mochten meehelpen aan de de afwas... De avond werd relax afgesloten in het ruime salon van de JHB met een glaasje wijn.

Spaghetti eten in Helchteren
De volgende morgen (Paasmaandag) konden we na het ontbijt tegen 08u05 vertrekken naar de "startstad" van m'n eerste Diagonaal: Baarle Hertog. Het was 33 km rijden en wanneer de eerste stempel in m'n controleboekje geplaatst was konden we tegen 09u30 vertrekken voor de eigenlijke Diagonaal.

Volgens het boekje is deze 195 km lang en hebben we een tijdslimiet van 13 uren om in Manderfeld aan te komen. Omdat Guy niet graag langs grote wegen fietst had ik het grootste deel van de route uitgestippeld via knooppunten. De drukke wegen werden op deze manier vermeden maar er moesten wel meer kilometers afgelegd worden.

Via knooppunten reden we dus door Ravels, Arendonk, Dessel, Balen, Hechtel Eksel naar Helchteren waar een controlestempel moest gehaald worden. Het was intussen reeds 13u10 en we hadden al 116 km gereden. Omdat het laatste deel van de rit in de Hoge Venen en de Eiffel moest worden afgelegd beslisten we ook een stevige portie spaghetti naar binnen te werken.

Drie kwartier later zetten we onze tocht voort (nog altijd via knooppunten) langs Genk, Zutendaal, Lanaken en Visé (182 km). Hier stopte de knooppuntenroute en reden we verder via de landkaart.

Het was intussen ook al een tijdje duidelijk dat het een (zeer) lange dag zou worden. Na een tweede controle in Welkenraedt reden we verder door Eupen en zo naar het hoogste punt van België: Signal de Botrange (694 m). Toen stonden 232 km op de teller en begon de avond stilletjes aan te vallen (19u40).

Langs Robertville en Bütgenbach bereikten we om 21u30 (een uurtje vóór de tijdslimiet) eindelijk Manderfeld, waar ik bij Betty's Bed and Breakfast (gerund door een sympatiek ouder Nederlands koppel) een overnachting geboekt had.

Na een verfrissende douche werd de inhoud van de koelkast nog soldaat gemaakt en kropen we pas rond 01u45 onder de wol...

Baarle Hertog - ManderfeldJHB Zoersel "Gagelhof"Betty's Bed and Breakfast
195 km volgens boekjeGagelhoflaan 18Lanzerath 51
Tijdslimiet: 13u002980 Zoersel4760 Büllingen
Controlesteden: Helchteren en WelkenraedtTel: 03/385.16.42Tel: 080/54.99.16
Site: www.vjh.be/zoerselSite: www.kamersmetontbijt.be
Eigen trip:
270 km (Zoersel - Baarle Hertog - Manderfeld)
11u24 gefietst
23,6 km/u AVS

MANDERFELD - CHIMAY (14/04/09 - BBR-diagonaal nr. 4)
Na een veel te korte nacht (om 07u00 ging de wekker reeds af) en een uitgebreid ontbijt stapten we tegen 08u45 terug op de fiets om nu m'n 2e Diagonaal naar Chimay te rijden. Via St. Vith reden we eerst naar Vielsalm (controlestempel) waar we na 2 uurtjes fietsen (44 km) arriveerden.

In Chimay
Daarna onderging m'n originele parcours een kleine wijziging: Guy's vader woont immers in Biron (tussen Hotton en Barvaux) en we konden ginds een middagmaal nuttigen: een lasagne van +/- 1,5 kg... Na amper 82 km (altijd op en neer) was deze lekkernij meer dan welkom. Omdat Guy maar een "kleine" eter is (wie hem ziet zou dat nochtans niet zeggen...) moest ik me opofferen om de lasagne op te krijgen... 't buikske zat alleszins goed vol na goed 1 kg naar binnen te hebben gewerkt...

Na een oponthoud van bijna anderhalf uur werd het hoog tijd om onze weg voort te zetten. In Hotton nog eventjes wat cash geld gaan afhalen en dan richting Marche en Famenne en Rochefort voor m'n 2e controlestempel van de dag.

Via Han sur Lesse, Wellin en Beauraing fietsten we eventjes Frankrijk binnen (Givet) om wat verder terug ons Belgenlandje binnen te rijden en naar Couvin en Chimay te fietsen. In de streek rond Givet kregen we trouwens ook wat lichte regen te verwerken, maar niet de moeite om een regenjas aan te trekken...

Na 192 km (rond 19u15) bereikten we onze slaapplaats: Auberge de Poteaupré, gelegen op enkele honderden meters van de fameuze Abdij Scourmont. Guy zag het niet meer zitten om nog eens tot aan de Abdij te rijden en ging zich reeds gaan opfrissen (en intussen wat Chimay's uit de koelkast op de kamer ledigen...).

Ik daarentegen wou per se 200 km op de teller en fietste nog wat rond, op zoek naar eetgelegenheid. Het restaurant van de herberg was immers al gesloten en het enige andere restaurant in de buurt had z'n sluitingsdag op dinsdag... dubbele pech dus voor ons want voor de rest was daar niks te beleven of te zien in de buurt.

Dan maar het "noodnummer" (van de concierge) gebeld en uitgelegd dat we als 2 hongerige wielertoeristen toch iéts wilden eten... We waren maar al te blij dat deze man taxi wou spelen voor ons. Hij bracht ons volledig kosteloos naar het centrum van Chimay waar we in een frietkot ('t was al 22u00) gehaktballen in tomatesaus, frikandellen en frieten met mayonnaise bestelden... dit alles met een Chimay als dorstlesser natuurlijk.

Manderfeld - ChimayEigen trip:Auberge de Poteaupré
185 km volgens boekje200 km (Manderfeld - Chimay)Rue de Poteaupré 5
Tijdslimiet: 12u3008u23 gefietst6464 Bourlers
Controlesteden: Vielsalm en Rochefort23,9 km/u AVSTel: 060/21.14.33
Site: www.auberge-de-poteaupre.com

CHIMAY - BAARLE HERTOG (15/04/09 - BBR-diagonaal nr. 6)
Doordat ik op donderdagvoormiddag 16/04 naar een begrafenis moest, was ik verplicht reeds op woensdagavond terug thuis te zijn. Dat hield dus in dat ik eerst de Diagonaal Chimay - Baarle Hertog zou rijden, en nadien nog naar huis moest...

Leuven
En dat was voor Guy van het goede te veel: hij reed van Chimay rechtstreeks naar huis, terwijl ik via Cerfontaine, Walcourt, Gerpinnes, Sambreville en Gembloux koers zette naar Wavre voor een eerste controlestempel in m'n boekje.

Na een passage door Leuven, Aarschot en Herselt bereikte ik de 2e controleplaats Herentals. In Leuven kreeg ik trouwens ook een telefoontje van m'n broer Koen met het slechte nieuws dat hij tijdens het skieën gevallen was en dat z'n linker kruisband gescheurd was...

Dat was vooral voor hem een slechte zaak omdat we deze zomer de Ronde van Frankrijk voor Randonneurs zouden rijden. Doordat de reis reeds volledig gepland was en er al voorschotten waren betaald voor de overnachtingen beslisten we toch door te gaan met de uitdaging. Alleen zou ik nu alleen fietsen en m'n broer grotendeels in de volgwagen meereizen (later zouden de plannen daaromtrent nog veranderen... bekijk daarvoor m'n verslag over Tour de France Randonneur 2009).

Na Herentals ging het verder naar Lille en Turnhout om tegen 19u00 in Baarle Hertog toe te komen en m'n laatste stempel van de trip te laten zetten. Daarmee was mijn eerste Koninklijke Driehoek volbracht..., maar m'n dag zat er nog niet op... ik moest nu nog naar huis ook.

Na een korte pauze en wat bevoorrading in een tankstation trok ik me weer op gang en was via Hoogstraten, Brecht, Schoten, Antwerpen, voetgangerstunnel, Zwijndrecht, Beveren, St. Niklaas, Lokeren, Overmere en Uitbergen om 23u35 eindelijk thuis...

Het mooie aan deze ritten is dat je de vele landschappen van België doorkruist en op deze manier in streken komt waar je anders nooit zou gaan rijden. Dat was voor mij alleszins het geval voor de streek van de Hoge Venen en de Eifel in Duitstalig België. In de Ardennen rijd ik wel eens tijdens klassiekers als de Waalse Pijl of Tilff - Bastogne - Tilff, maar nu was het toch anders... Ook al omdat ik (beperkt) "gepakt en gezakt" zoals ze zeggen den toerist aan het uithangen was.

Chimay - Baarle HertogEigen trip
190 km volgens boekje317 km (Chimay - Baarle Hertog - Schellebelle)
Tijdslimiet: 13u0013u01 gefietst
Controlesteden: Wavre en Herentals24,5 km/u AVS

OOSTENDE - VIRTON (16/06/09 - BBR-diagonaal nr. 1)
M'n tweede reeks Diagonalen begon op maandag 15/06. Ik moest die week (W25) een volledige week stempelen en de weersvoorspellingen waren ook niet slecht, bijgevolg de ideale moment om nog een "Koninklijke Driehoek" af te werken.

Maandag dus met de fiets naar Oostende getrokken om daar de nacht door te brengen in Jeugdherberg "De Ploate". Aangezien de Diagonaal Oostende - Virton ongeveer 320 km lang is, vertrok ik op dinsdagochtend in alle vroegte om 05u15... De avond voordien had ik reeds een ontbijtpakketje meegekregen van de vriendelijke uitbater van de JHB.

De route van de Diagonaal had ik echter helemaal niet voorbereid... Ik had me immers een GPS aangeschaft enkele weken voordien en dacht dat met dit toestel alles wel van een leien dakje zou lopen. Maar dat was achteraf gezien toch een kleine misrekening...

Eerste controlestad was Oudenaarde, goed voor 90 km volgens de GPS (in werkelijkheid +/- 70 km). Ik volgde dus mooi de aanwijzingen van het intelligente machientje en kwam aan in Oudenaarde om 09u00 stipt. Als controlestempel vond ik de stempel van het Ronde van Vlaanderen Centrum wel ideaal, maar dat ging maar open om 10u00.
Controle in Oudenaarde, bij Freddy Maertens
Gelukkig was Freddy Maertens reeds aanwezig (druk aan het telefoneren) en opende na het telefoongesprek de deur voor mij. Hij zette met veel plezier een stempel in m'n boekje en ik trok nog snel een foto met deze sympatieke ex-wereldkampioen.

Volgende controleplaats (Thuin) bleek volgens de GPS op goed 120 km van Oudenaarde te liggen (in feite +/- 85 km). Dit vond ik al verdacht veel voor een volgende controleplaats, maar toch vertrouwde ik op de moderne technologie. Onderweg had ik wel steeds meer en meer de indruk dat ik soms een volledig verkeerde richting uitreed. Maar hoe dan ook, de GPS zou me naar Thuin leiden.

Volgens de kilometers die ik toen al gereden zou ik al ver over halfweg moeten gezeten hebben. Dus dacht ik dat de volgende controleplaats (Gedinne) halfweg Thuin en Virton zou liggen, en dat zou dan 55 km verder moeten zijn. Maar wat dacht je... op de GPS verscheen de leuke boodschap: "87 km tot bestemming" (dat was inderdaad ongeveer zo). "Tja, dan zal het van Gedinne naar Virton maar goed 30 km meer zijn zeker...?" maakte ik mezelf wijs.

Om 19u20 bereikte ik Gedinne en vond geen instelling meer om m'n boekje te laten afstempelen. Dan maar een (digitale) foto genomen waarop datum en tijd getoond worden als bewijs van m'n passage. Bij het intikken van m'n overnachtingsadres in Virton voelde ik de bui al hangen... "die GPS toont me zeker niet de kortste weg" wist ik intussen al. En inderdaad, wat raad je: nog eens 95 km te gaan naar Virton volgens GPS (in feite +/- 80 km). Dat zouden er meer dan 390 geworden zijn die dag, en dat met m'n trekkersfiets waar ik nog eens 15 kg bagage op meezeulde ('t is te veel... ik weet het).

Die laatste etappe was van het goede te veel en ik besliste om via de landkaart voort te rijden via Bouillon en Florenville... toch een kleine 12 km korter dan de GPS me zou laten rijden. Onderweg stopte ik nog eventjes in een wegrestaurant om wat eten binnen te werken: vol au vent met frietjes en een fris pintje (ik had het hotel immers verwittigd van m'n late aankomst en er was geen mogelijkheid meer om dan nog te eten). Uiteindelijk arriveerde ik na 380 km om 22u50 op m'n bestemming. Bijna 16 uren op de fiets en 3.145 HM. Eindelijk rust!

Oostende - VirtonJHB Oostende "De Ploate"Hôtel Fin Bec
320 km volgens boekjeLangestraat 82Route de Virton 43
Tijdslimiet: 24u008400 Oostende6769 Meix devant Virton
Controlesteden: Oudenaarde, Thuin en GedinneTel: 059/80.52.97Tel: 063/57.74.39
Site: www.vjh.be/oostendeSite: www.finbec.be
Eigen trip:
380 km (Oostende - Virton)
15u38 gefietst
24,3 km/u AVS

VIRTON - MAASEIK (17/06/09 - BBR-diagonaal nr. 7)
Op de Baraque de Fraiture
Omdat Virton - Maaseik volgens het boekje "maar" 240 km ver is vond ik het niet nodig om echt vroeg te vertrekken. Eerst wat uitslapen en na een deftig uitgebreid ontbijt stapte ik om 08u30 op de fiets.

Door het centrum van Virton ging het eerst naar Ethe om dan noordwaarts naar La Roche en Ardenne te trekken (eerste controle). Van daar begon de klim naar Baraque de Fraiture (met 652 m het hoogste punt van m'n trip).

Het weer zat ook alweer mee: zonnig met wat wind in de rug, net als gisteren. Deze keer reed ik evenwel m'n route hoofdzakelijk volgens de landkaart. Hier en daar zorgde ik zelf eens voor wat kleine omweggetjes.

Door de kortere afstand van de Diagonaal waren er ook maar 2 controlesteden. Na La Roche volgde Herve als controlestad en van daar ging het verder via Visé, Riemst en Maasmechelen. Om 20u50 (bijna 11 uren op de fiets en 2.316 HM) kwam ik aan in Maaseik en zocht m'n hotel op.

Op het einde van de rit vandaag ook nog wat testjes gedaan met de instellingen van m'n GPS maar niet onmiddellijk de oorzaak gevonden waarom ik steeds wordt rondgeleid in plaats van effectief de kortste weg te volgen...

Nadat ik een douche genomen had wandelde ik nog even door het centrum van de stad en ging op zoek naar een pizzeria.

Virton - MaaseikEigen trip:Hotel Ter Eyckerpoorte
240 km volgens boekje264 km (Virton - Maaseik)Venlosesteenweg 3
Tijdslimiet: 16u0010u48 gefietst3680 Maaseik
Controlesteden: La Roche en Herve24,5 km/u AVSTel: 089/56.67.57
Site: www.hotellerie.be

MAASEIK - OOSTENDE (18/06/09 - BBR-diagonaal nr. 3)
Laatste luik van m'n 2e Koninklijke Driehoek vandaag, maar het was heel wat "minder" met het weer: weinig zon gezien en een ganse dag de wind uit het westen...: tegenwind dus. Eén groot voordeel: het was allemaal plat.

Volgens het boekje goed voor alweer 240 km en rekening houdend met de wind ook wat op tijd vertrokken: om 06u45.

Eetpauze in Oostende
Eerste controlestempel moest in Herentals gehaald worden, waar de zaakvoerder van de krantenwinkel waar ik de stempel haalde (zelf een actieve fietser blijkbaar) uitgebreide interesse toonde in m'n fietsavontuur.

Na Herentals moest ik nog even langs in Emblem bij Lier (een wielertruitje van Randonneurs.be gaan ophalen) om daarna verder te rijden naar Antwerpen en via de voetgangerstunnel op Linkeroever terecht te komen.

Zo ging het verder naar St. Niklaas voor m'n volgende stempel en daar zag ik ook in m'n boekje dat ik nog in aanmerking kwam om van m'n driedaagse een "echte" Koninklijke Driehoek te maken. Even uitleggen wat dat inhoudt: je kan enerzijds de 3 Diagonalen van 1 driehoek volgens de normale (aparte) tijdslimieten rijden: bvb vandaag eentje, volgende week een tweede en de week erachter de derde.

Maar je kan ook (zoals ik nu deed) de 3 Diagonalen samenvoegen en ze dus alle drie achtereen rijden (= 800 km) waarvoor je een tijdslimiet van 63 uur krijgt. Voor die andere driehoek (die ik half april reed) geldt een tijdslimiet van 45 uur voor 570 km.

Volgens m'n berekeningen mocht ik ten laatste om 20u15 in Oostende toekomen om in deze uitdaging te slagen. Het zou nipt worden, dus verhoogde ik m'n tempo. Van Gent volgde ik het kanaal naar Brugge om daar verder het kanaal te volgen naar Oostende. Geen last van verkeer of rode lichten, dus uiteindelijk nog ruim op tijd toegekomen in Oostende (19u10) om de Koninklijke Driehoek "binnen te hebben"... 256 km op iets meer dan 10 en een half uur.

Na een korte eetpauze werd het dan tijd om terug aan te zetten, huiswaarts nu, nog goed voor 103 km. De rit naar huis bracht het totaal van deze 3-daagse op 1.003 km, meer dan 334 km gemiddeld per dag dus, genoeg om de dag erna wat te rusten vond ik.

Maaseik - OostendeEigen trip
240 km volgens boekje359 km (Maaseik - Oostende - Schellebelle)
Tijdslimiet: 16u0014u38 gefietst
Controlesteden: Herentals en St. Niklaas24,0 km/u AVS

MANDERFELD - OOSTENDE (31/08/09 - BBR-diagonaal nr. 2)
De eerste 6 Diagonalen konden in 2 beurten afgehandeld worden, ze waren immers met elkaar combineerbaar in driehoekvorm: Baarle Hertog - Manderfeld - Chimay - Baarle Hertog en Oostende - Virton - Maaseik - Oostende.

De 3 resterende Diagonalen kunnen niet gecombineerd worden. Door het goede weer en de enkele stempeldagen kon ik eind augustus mijn 7e Diagonaal van het jaar rijden.

Zondag 30/08 vertrok ik om 10u00 naar Manderfeld (in de Oostkantons, tegen de Duitse grens), goed voor 232 km. Onderweg, in de buurt van Spa, stond een kilometerslange file van hondereden auto's... Dat waren allemaal F1-supporters die naar de GP van België op het circuit van Francorchamps gaan kijken waren. Met m'n fiets had ik natuurlijk geen probleem in de file en tegen 20u45 arriveerde ik in Weckerath, waar ik in Hotel Paulis (een zeer degelijk en proper hotelletje) logeerde. Omdat ik grote honger had bestelde ik me als avondmaal een dubbele spaghetti met 2 Duvels... Het ontbijt de dag nadien was ook voortreffelijk, ik kwam echt niks te kort.
Aan het circuit van Spa Francorchamps
Omdat ik als enige zo vroeg ('t was toch al 07u00) aan de ontbijttafel zat, stond de radio zelfs op Radio 2. Hier had ik echt het gevoel dat "de Klant Koning is"...

Om 08u00 was het dan hoog tijd om te vertrekken. De eerste 50 km werden bijna constant op een hoogte tussen 500 en 600 meter gereden, steeds op en af. Nu ik (bijna) alle streken van België heb doorkruist met de fiets is mijn gedacht dat de Eiffel-streek veruit de mooiste is. Via Malmedy ging het langs het circuit van Francorchamps verder naar Spa.

De passage in Luik verliep dank zij m'n GPS zo goed als vlekkeloos. Nadat ik er een controlestempel was gaan halen stopte ik even buiten het centrum voor een bevoorrading (vooral de drankvoorraad werd snel opgebruikt in het warme weer) en kon ik langs Waremme, Gingelom en Landen naar Tienen rijden. Wat verder, in Leuven, stopte ik voor een tweede bevoorrading. In Leuven rijd ik steevast langs het stadhuis omdat dit werkelijk een prachtig stukje Gotische kunst is... Ik ben zeker geen kunstkenner maar ik vind het gewoon een mooi gebouw...

Voor de tweede controlestempel van de Diagonaal moest ik in Brussel zijn. Het was toen al 17u00 en druk druk druk. Maar met de fiets vond ik uiteindelijk nog gemakkelijk de weg naar Koekelberg, waar ik de Basiliek passeerde en m'n weg vervolgde door Asse, naar Aalst en Gent. Even buiten Asse "overviel" ik trouwens de shop van een tankstation. De winkels sloten allemaal hun deuren en ik moest mezelf voorzien van genoeg eten en drinken voor de rest van m'n route. Een liter of 4 drinken en een 6-tal grote sandwichen verdwenen in de reistassen van m'n fiets. Wat een gemak toch, die tassen.

In Gent snel een controlestop gemaakt aan het St. Pietersplein voor een stempel en toen langs het kanaal naar Brugge en verder naar Oostende gereden. Het was 23u10 (320 km) toen ik op de dijk aan het casino van Oostende stond. Een controlestempel van aankomst kreeg ik vlot in het 4-sterrenhotel Andromeda.

De Diagonaal zat erop, maar nu moest ik nog naar huis. Een koppel vrienden die ik had leren kennen tijdens PBP in 2007 had me nochtans aangeboden om bij hen te blijven overnachten (zij wonen in Oostende), maar met het vooruitzicht op wisselvallig weer dinsdag, besloot ik maar onmiddellijk van Oostende terug naar huis te keren. Heel vlot ging het niet meer (het vet was van de soep) en bovendien zat de wind nog eens tegen! Ik vertrok om 23u40 uit Oostende en was pas om 04u15 dinsdagmorgen, na 96 km, eindelijk thuis!! Moe, maar vooral tevreden van een alweer zeer geslaagde uitstap.

Manderfeld - OostendeEigen trip:Hotel Paulis
320 km volgens boekje416 km (Manderfeld - Oostende - Schellebelle)Weckerath 12
Tijdslimiet: 24u0017u45 gefietst4760 Manderfeld
Controlesteden: Luik, Brussel en Gent22,8 km/u AVSTel: 080/54.91.48
Site: www.paulis-hotel.com

VIRTON - BAARLE HERTOG (06/09/09 - BBR-diagonaal nr. 8)
Het is inmiddels begin september. Mede door de mooie weersvoorspellingen (net zoals voorgaande Diagonaal) en de enkele stempeldagen in het begin van week 37, beslis ik m'n 2 resterende Diagonalen als een korte fietsvakantie af te werken.
Het Euro Space Center
Op zaterdag 05/09 vertrek ik richting zuiden van België, naar Virton. De weergoden zijn me gunstig gezind want vanaf de streek rond Charleroi rijd ik steeds achter donkere regenwolken aan. De weg ligt er kletsnat bij, maar zelf kreeg ik (gelukkig) geen druppel regen te verwerken.

Na 253 km kom ik aan in Ruette (een klein dorpje 11 km voorbij Virton) waar ik de nacht doorbracht in een eenvoudige Chambre d'Hôte. 's Avonds kon ik er het debacle van de Rode Duivels tegen Spanje volgen op TV (5-0). Pfff... moest ik daarvoor zo laat opblijven...?

Zondagmorgen om 08u00 vertrok ik dus voor m'n 8e Diagonaal uit de reeks van 9. Eerst naar Virton waar ik in het politiebureau m'n startstempel kon bemachtigen. Via Tintigny ging het naar Neufchâteau, Rochefort en Marche en Famenne waar ik mijn eerste controlestempel moest hebben. Onderweg stopte ik ook even aan het Euro Space Center voor een kleine bevoorrading.

De wegen lagen er op deze zondag rustig bij en ik kon volop genieten van de prachtige Ardennen. Vanaf Marche ging het via de N63 lijnrecht naar het noorden om dan op tijd af te slaan ter hoogte van Modave (even naar het kasteel gaan kijken) en verder te rijden naar Hoei voor een volgende stempel.

Wat later reed ik via Waremme (Borgworm) de Limburgse provincie binnen en volgde een stukje de "Chaussée d'Amour" naar St. Truiden. Het fietsen verliep er trager omdat er toch wel 't één en 't ander te bekijken viel naast de weg... Blijkbaar heb ik daar veel vriendinnen zitten want allemaal zwaaiden ze naar mij!!

Volgende stempelplaats was Diest en van daar ging het in één ruk door Geel en Turnhout om tegen 20u45 m'n bestemming Baarle Hertog te bereiken.

In Den Bonten Os had ik een kamertje met ontbijt gereserveerd en kon ik 's avonds (in tegenstelling tot gisteren) genieten van een Belgische topprestatie. Kim Clijsters won toen namelijk van Serena Williams in de halve finale van de U.S. Open.

Virton - Baarle HertogChambre d'Hôte "La Bajocienne"Den Bonten Os
255 km volgens boekjeAbbé Dorion 22Pastoor de Katerstraat 23
Tijdslimiet: 18u006760 Ruette2387 Baarle Hertog
Controlesteden: Marche en Famenne, Hoei en DiestTel: 063/75.00.63Tel: 014/69.90.16
Site: www.labajocienne.beSite: www.denbontenos.be
Eigen trip:
278 km (Virton - Baarle Hertog)
11u18 gefietst
24,6 km/u AVS

Verbindingsrit: Baarle Hertog - Gruitrode (07/09/09)
De volgende ochtend kon ik me veroorloven om wat langer in bed te blijven liggen en op 't gemakje m'n ontbijt te nuttigen: ik moest namelijk alleen maar een verbindingsritje maken naar Gruitrode.
Bij Ben thuis
Ik had immers aan een collega-wielertoerist (Ben) laten weten dat ik in zijn buurt zou passeren en of hij geen zin had een eindje mee te rijden. Dat zag Ben wel zitten en nodigde me meteen ook uit om bij hem te blijven overnachten, in plaats van op hotel te gaan zitten in Maaseik.

Omdat ik die dag toch alle tijd van de wereld had (Ben is leerkracht dus kon ik pas met hem afspreken na schooltijd) reed ik op m'n dooie gemakje van Baarle Hertog naar Turnhout, Retie, Mol, Balen en Leopoldsburg.

Daarna vervolgde ik m'n weg langs de Kolenmijnen van Beringen en laste even verder een stop in op het circuit van Zolder. Stiekem hoopte ik er op één of andere manier een rondje te kunnen rijden, maar het circuit was al bezet door motorrijders.

Na Zolder ging het door naar Hasselt, Genk en Opglabbeek om even verder tegen 16u00 (zoals afgesproken) bij Ben toe te komen. De bagage werd van m'n fiets gehaald en we reden toen nog een zeer mooi rondje van +/- 60 km (wat het dagtotaal op 183 km bracht) door de plaatselijke bossen op zo goed als perfecte fietspaden waarvoor Limburg zo gekend is. Wat een verschil met hetgeen ik gewoon ben uit de overige Vlaamse provincies...

's Avonds had Ben's vrouw lekkere spaghetti klaargemaakt en de avond werd afgesloten met enkele Duvels (Ben was speciaal een 6-pack gaan halen voor mij). Tegen 01u00 (na 5 Duvels) werd het hoog tijd om te gaan slapen, want de volgende dag zou een lange dag worden.
MAASEIK - CHIMAY (08/09/09 - BBR-diagonaal nr. 5)
Na het ontbijt ten huize Ben nam ik afscheid van m'n gastheer en z'n kids en kon zo tegen 8u15 vertrekken voor een (alweer) lange rit.

Standbeeld van Ambiorix in Tongeren
Eerste opdracht: naar Maaseik rijden voor m'n startstempel. Vanaf Maaseik begon de miserie dan: een hele dag vechten... tegen de wind! Deze kwam uit het Zuid-Westen en wanneer je een Diagonaal start met tegenwind, heb je die ook voor de rest van de dag aan je been... Gelukkig viel het weer voor de rest zeer goed mee: zonnig en warm.

Van Maaseik naar Maasmechelen, Lanaken en Riemst reed ik naar de stad van Ambiorix, Tongeren. Daar stopte ik voor bevoorrading en zorgde meteen om voldoende eten mee te hebben voor de rest van de dag.

Wat verder, in Waremme (Borgworm), moest ik een eerste controlestempel in m'n boekje laten zetten. Via Braives en Bierwart reed ik verder naar Namen voor een tweede controlestempel.

Na een korte bevoorrading even buiten het centrum kon ik de laatste 80 km aanvatten van m'n laatste Diagonaal. Chimay bereikte ik na passages door St. Gerard, Florennes, Philippeville en Cerfontaine.

Aangekomen om 19u00 op de Markt in Chimay zaten mijn 9 Diagonalen van België er op. Dit vierde ik met een Chimay op terras (als grapje vroeg ik een Duvel, maar die hadden ze - uiteraard - niet in huis).

Een kleine 20 minuten later was het dan weer tijd om verder te rijden. Zoals ik er een gewoonte van gemaakt had bij vorige Diagonalen, keerde ik nu ook rechtstreeks naar huis na m'n aankomst in een "aankomststad".

Maar eerst en vooral wilde ik langs Peissant passeren, daar woont namelijk de bondsverantwoordelijke van de Diagonalen van België. Na het beëindigen van een Diagonaal moet het controleboekje immers binnen de 2 weken bij hem toekomen zodat de rit kan gehomologeerd worden. Omdat Peissant zo goed als op m'n weg naar huis lag, ben ik de boekjes van m'n 3 laatste Diagonalen er dan maar ook gaan afleveren. Intussen was het al donker geworden en uiteindelijk was het zelfs middernacht gepasseerd (01u50) vooraleer ik thuis aankwam.

Maaseik - ChimayEigen trip
190 km volgens boekje341 km (Gruitrode - Maaseik - Chimay - Schellebelle)
Tijdslimiet: 13u0015u21 gefietst
Controlesteden: Waremme en Namen22,2 km/u AVS