BRM 1.200 km: Herentals - Cosne sur Loire - Herentals
24 tot en met 27 juni 2009

Met 10 waren we, die van 24 tot en met 27 juni deelnamen aan de BRM 1.200 km. Er werd vertrokken uit Morkhoven om richting Orléans, Cosne-sur-Loire en Reims te rijden... Van die 10 starters zaten 5 leden van WT.be bij: Bob1, Cyclaudax, Gima, Zeevogel en ikzelf.

We vertrokken op woensdag 24/06/09 om 05u05 aan de sporthal in Morkhoven om via Putte dwars door Mechelen te rijden. Via Meise en het Atomium reden we daarna Brussel binnen om de hoofdstad te doorkruisen en langs het kanaal Brussel - Charleroi tot in Tubize te rijden. Aan een rustig tempo bleef de groep samen tot aan de eerste controlepost in Naast (100 km). Van die pauze (die meestal een klein half uurtje duurt) wordt gebruik gemaakt om te eten en te drinken, en vooral om een stempel op de controlekaart te laten zetten...

Door de bossen van Compiègne
Na die eerste bevoorrading ging het verder naar Estinnes, waarna ons ellenlange kilometers rechte baan werden voorgeschoteld tot in Bavay en verder naar Le Cateau Cambrésis. Daar hielden we opnieuw een korte stop (177 km) om dan verder zuidwaarts te trekken naar de 2e controlepost in Danizy (235 km). Zo ging het alsmaar verder langs St. Gobain, Chauny, Choisy au Bac (controle 3 na 289 km), Compiègne (waar we een mooie route volgden door de bossen van Compiègne), St. Sauveur, Fontaine Chaalis tot we in Dammartin-en-Goëlle toekwamen, net voor onze slaapplaats in een Hotel F1 van Roissy-Longperrier. Omdat in de onmiddellijke omgeving van ons hotel geen restauratie voorzien was werd in Dammartin dus gestopt voor een avondmaal in een pizzeria... Toen hadden we reeds 348 km in de benen en een mens kan dan al eens honger hebben hé... dus bestelde ik me maar een tweede pizza Reine die ook vlotjes binnenging. En dat samen met de nodige verfrissende witte wijn natuurlijk... Na het eten arriveerden we uiteindelijk in ons hotel en na een deugddoende douche (het was de hele dag mooi en warm weer geweest) werd het bed opgezocht want het zou een korte nacht worden...: de volgende ochtend werden we immers om 04u15 verwacht aan een geïmproviseerd ontbijt in de hal van het hotel.

De ene al wat wakkerder dan de ander, werden tijdens het ontbijt ook onze broodjes voor onderweg klaargemaakt. Om 05u15 vertrokken we terug (met zicht op een prachtige zonsopgang), eerst richting Disneyland Parijs voor een "foto-shoot". Onze volgende controle (C4) vond plaats in Mélun (428 km) waarna het alsmaar verder zuid- (en een beetje west-)waarts ging tot we uiteindelijk Orléans (540 km) bereikten. Vanaf daar werd de Loire gevolgd tot Jargeau (C5 - 561 km). De Loire werd dan verder gevolgd tot in onze volgende slaapplaats Cosne sur Loire (Jumelage gemeente van Morkhoven). Met de gekende "Kastelen van de Loire" in het achterhoofd dacht ik het ene kasteel na het andere tegen te komen..., maar dat viel dik tegen. Het enige kasteel dat we tegenkwamen was in Sully sur Loire. De grote hoop van de beroemde kastelen ligt blijkbaar ten westen van Orléans, en wij reden natuurlijk de andere kant op... Ons hotel-restaurant in Cosne was tevens de zesde controlepost (651 km). Hier waren we al iets over halfweg de BRM. Omdat we vóór 21u00 aan tafel zaten konden we daar nog genieten van een lekker avondmaal. Veel tijd om na te genieten op een terras was er niet vermits we de volgende ochtend alweer op appèl verwacht werden om tegen 05u00 te starten.

Champagne proeven
Dag 3 inmiddels (vrijdag 26/06/09), een dag waar iedereen naar uitkeek omdat er een champagne"proeverij" op het programma stond... Het ontbijt en klaarmaken van de broodjes werd ditmaal op een kamer georganiseerd (toevallig de kamer waar Gino en ik sliepen). Het weer was deze keer iets minder dan voorgaande dagen, maar het bleef voorlopig nog droog. Donkere wolken wisselden af met zonnige opklaringen en pas na 170 km die dag volgde de volgende officiële controleplaats: Méry sur Seine (C7 - 821 km). Door het heuvelachtige parcours was het deelnemersveld intussen al lang uiteen geslagen... Robert en z'n compaan Daniel reden alsof het een wedstrijd was, een groepje van 5 (waarin Gino en ik zaten) deed het rustiger aan en dan waren er nog Louis (onze voorzitter van Randonneurs.be) en Luc en Hélène (die het wat lastiger had met de beklimmingen) die op eigen tempo reden. Wat we al een hele tijd konden ontwijken, kregen we uiteindelijk toch nog over ons...: een regenbui. Maar wel met dat geluk dat we net aan de verzamelplaats waren toegekomen (Bergères les Vertus) vooraleer bij André Robert champagne te gaan proeven. De ergste regen viel dus tijdens onze pauze waarna we in een lichte motregen konden verder rijden naar Le Mesnil. Intussen hadden we ook te horen gekregen dat Daniel een technisch defect had: de body van z'n achterwiel was stuk. Omdat de plaatselijke fietsenmaker geen juiste wisselstukken had liggen moest Daniel een nieuw wiel kopen, waarna de rit kon worden verdergezet. Door dat oponthoud kwamen Robert en Daniel wél in zware regenbuien terecht en beslisten om rechtstreeks naar het hotel te rijden, terwijl wij intussen van lekkere champagne aan het proeven waren... Na meer dan een uur champagne proeven werd het hoog tijd om langs de mooie (en heuvelachtige) champagneroute verder te rijden door Epernay naar Reims. Net toen we terug op het parcours kwamen, zagen we Luc en Hélène afkomen. In feite was onze tijd voor champagne te proeven voorbij, maar Jan (organisator van de BRM) kon het telefonisch nog regelen dat de 2 nog een glaasje konden gaan proeven (we hebben ze 's avonds niet meer gezien op hotel...). Omdat we te laat waren om in de Campanille (op 200 m van ons hotel) te gaan eten, werd het deze avond maar een keer McDonalds... Ons hotel was tevens de 8e controleplaats van de BRM (927 km).
Aankomst Morkhoven
Laatste dag vandaag, zaterdag, maar daarom niet minder lastig... Bij ons vertrek uit Reims eerst nog eens gestopt aan de Kathedraal voor een groepsfoto en daarna ging het door een mistig landschap langs Bourgogne, Asfeld, Nizy le Comte en Rozoy sur Serre naar Brunehamel (1.002 km). In tegenstelling tot vorige dagen moesten we dit keer geen bevoorrading meenemen van 's morgens, maar werd na 75 km dus gestopt in Brunehamel om op het mooie marktplein de verse baguettes klaar te maken als broodjes voor onderweg. In Cerfontaine (terug in België) vond de laatste controle plaats onderweg (C9 - 1.058 km) en konden we via Walcourt, Namen, Eghezée, Jodoigne naar Hoegaarden rijden waar we nog een laatste drinkpauze hielden (de zon had intussen het wolkendak doorbroken en de temperatuur was redelijk gestegen). Na passages door Kumtich, Lubbeek, Nieuwrode, Gelrode en Aarschot bereikten we om 20u00 stipt de finish in Morkhoven... Nog ruim binnen de tijdslimiet (een BRM van 1.200 km moet je immers afleggen binnen de 90 uren maximum). Ook de rest van de deelnemers was op tijd binnen (we moesten tegen 23u00 ten laatste aangekomen zijn).

Het was zelfs zo dat een vertegenwoordiger van de dienst sport en toerisme van Herentals ons verwelkomde met een mooie medaille als herinnering van een toch wel mooie en geslaagde 4-daagse... Na een deugddoende douche werd nog wat nagepraat op terras van café De Snelle Duif en konden we wat later aanschuiven voor een lekkere BBQ...

Samengevat: een zeer leuke trip doorheen mooie landschappen, zeker een aanrader en voor herhaling vatbaar... Wie weet... volgend jaar misschien...?

Statistieken

V    /    AKm/dagTotaalHm/dagTotaalTijdAVS
24/06/2009: Morkhoven - Roissy05u05 / 22u303503501.9471.94712u5327,2
25/06/2009: Roissy - Cosne sur Loire05u15 / 19u403056558642.81111u5525,6
26/06/2009: Cosne sur Loire - Reims05u20 / 21u002789331.9854.79611u4123,8
27/06/2009: Reims - Morkhoven05u20 / 20u002761.2092.1546.95011u5823,0
Fiets: 15 kg
0 kg afgevallen (van 75 kg naar 75 kg)
1.209 km op 4 ritten = 302,3 km per dag
6.950 Hm = 1.737 Hm per dag
48u27 gefietst op 4 ritten = 12u07'per dag
Gemiddelde snelheid = 24,9 km/u

Foto's

Aan de Romboutstoren in Mechelen

Atomium

Vorstenhuisplein (monument Leopold I)

Aan het Paleis van Laken

Door Brussel

Scheepslift Strépy-Thieu

Handenarbeid

Controle in Danizy: Ludo en Jan

Controle in Danizy

Danizy: Daniel, Gilbert en Etienne

Bos van Compiègne

Randonneurs door het bos van Compiègne

Abbaye Royale de Chaalis

Luc

Groepsfoto Disneyland

Louis, voorzitter van Randoneurs.be

't Was nog te vroeg om binnen te gaan

We rijden verder zuidwaarts

Château de Sully

Fietspad langs de Loire

Binnenrijden Cosne sur Loire

Enkele minuten na de eerste groep komt Robert binnen

"Hier ben je verkeerd gereden" zegt Gino...

En daar zijn Daniel en Etienne ook

Medaille Daniel

Medaille Jan

Medaille Louis

Medaille Gilbert (chauffeur volgwagen)