Ardennen 1994

Statistieken - Rittenoverzicht

"De Ronde van de Ardennen"... zoals ik het zelf noemde. Tijdens deze 5-daagse reis kreeg ik echt de "fietsreismicrobe" te pakken. De trip was eigenlijk een test, want ik zou in 1995 gedurende mijn verlofperiode van 4 weken eens een Ronde van Frankrijk rijden. Om daarop voorbereid te zijn wilde ik dus eerst en vooral weten of ik meerdere dagen na elkaar ritten met bagage op de fiets aankon.

Bij m'n vertrek thuis
Veel vakantiefietsers weten niet op voorhand waar ze de avond nadien zullen overnachten. Zij rijden weliswaar naar een bepaalde bestemming, maar de dagafstand wordt grotendeels bepaald door het weer en het gebied waarin ze rijden (vlak, heuvelachtig, in de bergen,...). Meestal reizen deze vakantiefietsers ook met een tentje om de nacht ergens op een camping of "in het wild" door te brengen.

Vanaf deze eerste fietsvakantie had ik al besloten om ietwat comfortabeler te reizen: geen tenten en campings voor mij (ik zag op tegen het feit om alle dagen een tent op te zetten en af te breken, vooral dan bij regenweer). Mijn keuze was om op voorhand reservaties te maken in hotels of Jeugdherbergen.

Ik begon dus eerst en vooral met het uitstippelen van een route, hierbij rekening houdend met het aantal dagen dat m'n reis zou duren en de aanwezigheid van Jeugdherbergen (JHB) in de streek. Als lid van de VJH (Vlaamse Jeugdherbergen) kan je immers in alle Jeugdherbergen overal ter wereld gaan overnachten tegen een schappelijke prijs.

Op maandag 4 juli 1994 was het dan zover... Om 9u10 vertrok ik voor m'n eerste echte fietsvakantie! Van Kalken reed ik naar Lede en Aalst, verder naar Ninove om dan via Gooik naar Halle te rijden. De rit ging verder naar Nijvel, Sombreffe, Temploux en Namen. Vanaf Namen volgde ik de Maas tot in Hoei, waar toen nog een JHB lag. Aanwijzingen voor een sluiting van deze herberg waren er toen al...: het gebouw zag er totaal niet verzorgd uit, ik kreeg oud brood als eten op tafel, er was geen TV of radio aanwezig en ik was zelfs de enige klant! Als eerste kennismaking van de Jeugdherbergen had ik me toch iets anders voorgesteld!

Langs de Maas, tussen Namen en Hoei
Toegekomen in Hoei

Doordat dit m'n eerste fietsvakantie was had ik nog geen flauw benul van de afstand die ik zou aankunnen per dag. De gedachte om in de "bergachtige" Ardennen te fietsen maakten me voorzichtig en daardoor had ik voor dag 2 alvast op safe gespeeld en m'n kms beperkt. Om 9u10 vertrok ik uit Hoei en trok verder Zuidwaarts naar Marche en Famenne, Champlon en Bastogne. M'n dagbestemming lag een goeie 20 km verder: de JHB van Wiltz (Luxemburg).

Wat een verschil met hetgeen ik in Hoei gezien had...: uitermate proper en verzorgd, lekker eten, TV, radio,... Dit gaf me alvast een volledig nieuw beeld over de Jeugdherbergen. Doordat ik nogal vlot reed was ik ook reeds tegen 15u00 op m'n bestemming.

Bekend herkenningsmonument van Bastogne: een legertank van het Ardennenoffensief
De Jeugdherberg van Wiltz (Luxemburg)

De stuwdam van Esch sur Sūre
Dag 3 dan, alweer een korte rit en met m'n reeds opgedane ervaring van de vorige 2 dagen kon ik gerust wat later vertrekken en op 't gemak rijden. Een eerste stop vond reeds plaats in Esch sur Sūre, amper 10 km na m'n vertrek. Daar ligt immers een stuwdam en die wou ik wel eens bekijken.

Via kleine Luxemburgse binnenwegen reed ik daarna verder naar Aarlen. En van Aarlen reed ik via Jamoigne naar Florenville om dan tegen 16u15 in Bouillon toe te komen. Zeer leuk dorpje, Bouillon, maar wat een klim om naar de JHB te rijden...! Eens de JHB bereikt is heb je wel een prachtig zicht op het dorpje en het Kasteel... indrukwekkend!

Vroeger (en nu nog op sommige plaatsen) was het de gewoonte dat de klanten van de JHB hier of daar een handje meehielpen in het "huishouden". Zo ook hier in Bouillon waar ik na het avondeten mocht meehelpen om de schotels te wassen.

Donderdag 7 juli was m'n vierde reisdag. De rit van Bouillon naar Namen was amper 93 km lang waardoor ik alweer redelijk vroeg op m'n bestemming toekwam (14u40). Eerst werd de verbinding gemaakt van Bouillon naar Beauraing en Dinant. Van Dinant volgde ik verder de Maas tot in Namen. De JHB - een oud herenhuis - ligt aan de oevers van de rivier en op een steenworp van de Citadel.

De laatste dag kon ik met een gerust gemoed huiswaarts keren. Alles was vlot verlopen, ik had geen technische of fysieke problemen,... Via Brussel, waar ik had afgesproken met een vriend om 's middags te blijven eten, reed ik terug.

Dit was alvast een geslaagde eerste trip waaruit ik heel veel leerde voor m'n volgende reizen, want (zoals eerder gezegd) ik was meteen gebeten door de "fietsreismicrobe"... M'n plannen om in 1995 door Frankrijk te rijden zou ik dus zeker uitvoeren!